item11a1

© Viagulia VoG | Alle Rechte vorbehalten

Webdesign by cito.be

Van Rabotrath naar Kelmis

Rabotrath ligt iets verwijderd van het openbare vervoer en is daarom beter bereikbaar met het eigen vervoer of via de hieronder beschreven wandelweg vanaf Welkenraedt. Een andere mogelijkheid is de bus 715 van Kelmis of Welkenraedt naar Lontzen nemen. De bushalte heet 'Dorp'. Vanaf hier kunt u de beschreven zijweg 1 in omgekeerde richting naar Rabotrath volgen. In Rabotrath aan de vijver met de picknicktafel volgt u de Breberesweg (Chemin de Brebères) bergafwaarts richting de kapel. Na 150 m gaat u aan de kapel links de Marzelheide in en volgt deze 300 m tot aan de bocht naar rechts. Achter de boerderij gaat u links door het kleine hek verder op het voet- en fietspad naar Lontzen en volgt dit pad. Aan uw rechterzijde komt u voorbij een open gelaten galmeigroeve. (Wanneer u zich hier naar links draait en zo'n 150 m over de weide wandelt, kunt u aan de vijver nog meer overblijfselen van de voormalige mijnbouw in Rabotrath terugvinden.) Houd hier rechts aan en ga door het volgende hek (op het bordje staat Lontzen) verder op het pad tussen de weiden tot u na 1.100 m de spoorweg bereikt. Steek de brug over en volg de weg tot u na 300 m aan uw linkerzijde een witte boerderij aantreft. Sla hier rechts af en wandel 50 m tot aan het kruispunt (rechts staat een kruis). Sla nu links de Schloss Straße (Rue de Château) in en volg deze weg tot in Lontzen. Na 200 m achter de kerk tot aan het kruispunt wandelen. Aan de linkerkant zult u weer een wegwijzer vinden. Rechts in de Bergstraße (Rue de la Montagne) afslaan en na 100 m op de Lindenplatz met zijn mijnbouwmonument rechts de straat volgen.

Na nog eens 200 m bij de voetgangersbrug de straat oversteken en links bergopwaarts in de Maria-Theresia-Str. wandelen. Na 50 m volgt u aan de volgende T-splitsing de straat rechts (de naam van de straat blijft hetzelfde). Deze straat komt na 850 m achter een wit huis in het Weiler Donnerkul uit op een dwarsstraat: de Mühlenweg of Chemin du Moulin.

Sla hier rechts af en kies 20 m verder de eerste straat links. Volg deze weg langs de weiden zo'n 650 m tot aan een kleine brug. Steek deze brug over en ga aan het huis schuin links bergopwaarts de asfaltweg, genaamd Waldstraße, in. Na 120 m slaat u rechts de veldweg in en volgt deze steeds verder rechtdoor. Na 300 m steekt u een zijbeekje van de Lontzener Bach an der Fuhrt over. Nu gaat de weg verder bergopwaarts over de smalle holle weg. Door de dichte begroeiing is het moeilijk voor te stellen dat mijnwerkers vroeger met man en macht over deze weg de mijnwagons bergopwaarts duwden. Maar toch is het waar! Achter dit steile pad gaat u na 500 m rechts de veldweg in. Na 300 m komt u op een kruispunt met een kapelletje. Links gaat de weg naar het Hof Semmel, rechtdoor, rechts voorbij de kapel naar de voormalige groeve 'Schmalgraf'. Het wandelpad loopt echter aan het kruispunt meteen weer rechts verder, de straat Schnellenberg in.

Deze straat volgt u 1.600 m totdat u in Kelmis bent aangekomen. Aan brug gaat u rechtsaf en na 100 m gaat u links voorbij de 'Rochuskapelle'. Na 350 m komt u uit op de Hauptstraße. Sla hier rechts af en volg de straat naar het centrum.

Na 1.230 m slaat u rechts de Maxstraße in en deze volgt u 100 m tot u aan het museum van het Geuldal bent aangekomen. Hier eindigt of begint de eerste zijweg van de Via Gulia.

De texten van de Wegbeschrijving zijn door Via Gulia asbl vanuit het boek Via Gulia – Göhltalroute van de schrijfster Dr. Jens M. Warnloh vertaald worden

Meer informaties vindt u hier.